Psychoterapia poznawczo-behawioralna (CBT – Cognitive-BehavioralTherapy) jest najbardziej uznanym nurtem terapeutycznym. Jej skuteczność została potwierdzona w wielu badaniach klinicznych. Obecnie w jej obrębie rozwijają się trzecia fala CBT: terapia schematów, terapia dialektyczno-behawioralna DBT, ACT, mindfulness itp.
Terapia opiera się na zrozumieniu poznania, emocji, fizjologii, zachowania i ich powiązań ze środowiskiem społecznym. Jej celem jest wywołanie poprawy w funkcjonowaniu człowieka w teraźniejszości i przyszłości (z uwzględnieniem minionych doświadczeń). Każde działanie prowadzone jest z poszanowaniem wartości i potrzeb osoby, w atmosferze akceptacji oraz poufności.
Dzięki relacji terapeutycznej oraz empirycznie potwierdzonym metodom, terapia pomaga w zmianie szkodliwych zachowań w odpowiedzi na trudne sytuacje, silne emocje oraz myśli. Pomaga lepiej zrozumieć i zaakceptować siebie oraz w zdobyciu umiejętności osiągnięcia dobrostan.
Dla osób:
młodzieży 13+ oraz osób pełnoletnich
z trudnościami w rozumieniu i radzeniu sobie emocjami
cierpiących z powodu nadmiernego obciążenia stresem, lękiem
nieradzących sobie z odczuwanym przygnębieniem i apatią, obniżonym nastrojem lub złością
z zaburzeniami nastroju (depresja, choroba afektywna dwubiegunowa CHAD)
osób z zaburzeniami lękowymi (fobie specyficzne i społeczna, lęk uogólniony, napady paniki, zaburzenia obsesyjno-kompulsywnymi, zab. adaptacyjne, zespół stresu pourazowego PTSD)
doświadczających kryzysów psychicznych
które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej (np. rozwód, utrata pracy, żałoba, konflikt w rodzinie, reakcja na ciężką chorobę i inne)
mających trudności w funkcjonowaniu społecznym
osób z zaburzeniami osobowości
osób z doświadczeniem psychozy i z diagnozą schizofrenii
dla osób z ADHD i zaburzeniami ze spektrum autyzmu ASD.